By 

Jak pić sok, to tylko sok 100%!


Wszyscy wiemy, że pięć porcji owoców lub warzyw dziennie, to podstawa zdrowej diety. Rodzice wiedzą, że w przypadku dbania o dietę najmłodszych, często jest to niemożliwe do osiągnięcia. Również większość dorosłych ma spore zaległości w tym temacie.

Dzieci w pewnym momencie wchodzą w wiek, w którym żyją głownie powietrzem i są tak wybrzydzające w kwestii jedzenia, że rodzice załamują ręce. Przekonanie ich do zjedzenia 5 porcji owoców lub warzyw dziennie graniczy z cudem. W takim wypadku musimy kombinować, jak by im przemycić niezbędne wartości odżywcze. Jednym ze sposobów, na zastąpienie jednej porcji owoców lub warzyw, jest szklanka soku. Ale żeby to miało sens, to musi być stuprocentowy sok owocowy lub warzywny.

Dlaczego trzeba jeść warzywa i owoce?

Tego chyba nie trzeba tłumaczyć, bo wszyscy wiemy, że chodzi o dostarczenie organizmowi odpowiednich witamin i antyoksydantów, niezbędnych do tego, żebyśmy byli jak najdłużej zdrowi, piękni i młodzi (choćby duchem!). Podobno niecałe 7% Polaków stosuje się do spożywania czterech do pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. Nawet połowie nie udaje się zjeść 3 porcji dziennie.

Dlaczego nie jemy warzyw i owoców?

#1. CZAS

Niestety, większość ludzi żyje w ciągłym pośpiechu, gdzie czas to pieniądz. Przekłada się to na jakość spożywanych przez nas posiłków. Często jadamy poza domem, fast foody lub coś co można w domu szybko odgrzać w mikrofali.

#2. BRAK WPOJONEGO NAWYKU

Nasze całe życie opiera się na pewnych wpojonych nawykach. Jeśli już od małego nie będziemy uczyć naszych dzieci, jak ważne są owoce i warzywa, to nie mamy co liczyć, że w przyszłości same do tego dojdą. Chociaż niektóre pewnie i dojdą, ale po co ryzykować? Skoro można nawykowo jeść popcorn w kinie, a pizzę w sobotę (pizza day!) to czemu nie zrobić nawyków związanych właśnie z owocami i warzywami, jak na przykład:

  • jabłko na II śniadanie (one apple a day keeps doctor away, czyli jabłko dziennie trzyma lekarza z dala),
  • obiad w towarzystwie sałatki lub gotowanych warzyw,
  • szklanka soku 100% do obiadu,
  • mus owocowy po obiedzie,
  • marchewka pokrojona w paseczki do pochrupania przy bajce.

Bach! 5 porcji! Wiem, że łatwiej powiedzieć niż wykonać i nie zawsze się uda, ale warto próbować.

#3. ZŁE NAWYKI ŻYWIENIOWE

O te w dzisiejszych czasach najłatwiej i najtrudniej je zmienić. Przekąski w postaci słodyczy, jedzenie w pośpiechu, bez zastanowienia, rujnują nasze zdrowie i samopoczucie. Doskonale o tym wiemy, ale trudno nam cokolwiek z tym zrobić.

Co zrobić, żeby lepiej się odżywiać?

  • Zwolnijmy trochę.
  • Stańmy się przykładem dla naszych dzieci – dla naszego wspólnego dobra.
  • Zmieńmy nawyki żywieniowe. To nie jest łatwe, ale stosując metodę małych kroków, zaczynając od zmiany przekąski w postaci batonika na jabłko, możemy odnieść sukces.
  • Jedną porcję owoców lub warzyw możemy zastąpić sokiem 100%, co jest łatwe, szybkie i przyjemne. Taki sok jest również wartościową przekąską, która nie tylko odżywia organizm, ale również zmniejsza poczucie głodu.

sok 100%

Soki Fortuna.

Marka Fortuna ma w swojej ofercie całą gamę soków owocowych i warzywnych 100%, w których możemy przebierać w zależności od gustu i smaku.

Mój ulubiony to sok mandarynkowy, Żabka zdecydowanie „jabłuszkowy” – zwłaszcza, jeśli ma na opakowaniu Hot Wheels!

hot-weels

sok 100%

Pamiętacie o konkursie Fortuny? Szczegóły >>TUTAJ<< i na https://melodianafortune.pl/. Do 21 listopada do wygrania fantastyczne nagrody! W tym 55-calowy telewizor i kameralny koncert Kasi Kowalskiej.

melodia na fortunę

Wpis powstał we współpracy z marką Fortuna.

YOU MIGHT ALSO LIKE

wyprawka dla niemowlaka
Moja wyprawka dla niemowlaka.
November 15, 2017
torba do szpitala
Torba do szpitala – co zabrać do porodu?
November 13, 2017
Jak mądrze wybrać fotelik samochodowy z grupy 0+?
November 09, 2017
Ciąża, czterolatek i sezon infekcyjny…
October 23, 2017
baby box club
Pieluszki z dostawą do domu! #KONKURS
October 18, 2017
Jak przygotować dziecko na rodzeństwo
Jak przygotować dziecko na rodzeństwo?
October 16, 2017
Jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu kredytu?
October 13, 2017
tokofobia
Tokofobia, czyli strach przed porodem.
October 11, 2017
bóle wzrostowe
Bóle wzrostowe u dzieci.
October 03, 2017
  • Jak pić sok, to tylko sok 100%! – https://t.co/uSMiD9s8dm https://t.co/q6JHCdAExh

  • Od kiedy kupilam sokowirówke, moje dziecko zjada (wypija) mnostwo owoców i warzyw :-) chociaż przed zakupem tez sporo. Wiec dla nas 5 porcji to pikus #dumna :-) W sumie to moje dziecko bez warzyw i owoców nie daloby rady :D zawsze musi byc pomidor, salata, ogorek… kiwi, pomarncza, jabłko no i maliny oraz pomelo :-)

  • Dajemy radę :-) sok,mus,”żelki” z suszonych owoców… Plus warzywa na śniadanie i coś do obiadu :-)

  • Jak sok to tylko z wyciągarki, ten z kartonu ma cukru a cukru :) a i z wyciskarki to nie więcej niż szklanka owocowego dziennie, warzywnych za to do woli.

    • No ale to jest wpis sponsorowany chyba… ;)

    • Nie wszystkie soki 100% zawierają cukier :) Wpis jest sponsorowany i jako taki jest oznaczony, ale nikomu nie narzucam jaki sok ma pić :) My akurat wybieramy soki z kartonu, bo nie mamy wyciskarki, ale sprawdzam skład soków które wybieram – nie tylko Fortuny oczywiście. Niemniej jednak ich soki 100% mają dobry skład, a we wpisie chciałam przede wszystkim podkreślić, że można zastąpić JEDNĄ porcję owoców czy warzyw sokiem 100% – a jakim, to każdy sobie decyduje sam :)

    • Ja tam nie mam nic przeciwko, żeby nie było :) chodziło mi tylko o to, że wpis nie miał być o sokowirówce tylko właśnie o Fortunie

    • Jak ktoś mi zaproponuje wpis o wyciskarce soków, to biorę w ciemno ;)

    • :) no wiadomo – nie dajmy się zwariować ;) mi też nie zawsze chce się soki wyciskać ;) wtedy trzeba znaleźć w miarę dobry substytut :) choć osobiście polecam soki tłoczone w tych dużych kartonach – są nawet w smaku jakieś takie mniej słodkie :)

    • No na taki cukier to w umiarkowanych ilościach wręcz trzeba sobie pozwalać ;)

    • To ze owoce mają cukry same w sobie i gadka na ten temat to przynajmniej dla mnie jest śmieszne.. Dlaczego?? Proste zalewają na informacjami wszędzie aby dzieci jadły wg zaleceń tylko ze czasami się nie da, jedz owoce bo zdrowe ale nie za dużo bo też nie zdrowe, nie dajmy się zwariować, nie jesteśmy dietetyka, jesteśmy matkami a matki to nie roboty tylko ludzie… Każdy radzi sobie jak może i jak chce…!

    • A uśmieszek tam Elwira widzisz? I skąd wiesz kto jest a kto nie jest dietetykiem? ;) Ja bym się akurat na temat diety mogła wypowiedzieć duuuuzo i tak jak pisalam – nie dajmy się zwariować, staram się aby moje dzieci owoców od rana do wieczora nie jadły, ale są dni gdy zjedzą ich trzy porcje a nie jedną i mają się świetnie

    • Wiem że nie każda matka jest dietetykiem;) ja też nie. Ale jeśli moje dziecko lubi owoce a nie je obecnie niczego oprócz gruszek… Niestety.. to daje ile sie da witaminy też są ważne..

    • No wiadomo że tak ;) przecież nie będzie jadł tych samych tylko gruszek do 18tki ;) bardziej chodziło mi o to że jesli mamy dzieci lubiące warzywa to lepiej się skupić na ich jedzeniu niż podawać pięć porcji owoców, moi też nie jedzą wszystkiego ale jeśli lubią brokuły to dam im trzy porcje brokula a nie trzy porcje jabłek które też lubią;)

    • A tak w ogóle to moim dzieciom najlepiej wchodzą warzywa w formie ciasta ;) marchewkowe, z dyni, cukinii czy buraka ;) o, ciasto to by jedli i jedli ;)

  • Oj u nas kiepsko bo owoce to tylko maliny,truskawki i czasem banany ale to jak sama chce z warzywami lepiej bo lubi brokuły,kalafior,czerwoną kapustę,marchewke ale tylko gotowaną,no a pije tylko wodę i czasem sok albo herbatkę owocową

    • E tam kiepsko :) je tyle warzyw że nie jedna mama pozazdrościć może :) a owoców i tak nie powinno się jeść za dużo – super że tyle warzyw zjada :)

    • E tam kiepsko :) je tyle warzyw że nie jedna mama pozazdrościć może :) a owoców i tak nie powinno się jeść za dużo – super że tyle warzyw zjada :)

  • Fortuna zupełnie nam nie smakuje . U nas jest różnie, ale mała uwielbia owoce i warzywa, mam także spory zapas zamrozonych owoców z lata także każdego dnia pije kompot myślę że dużo zdrowszy niż te wszytskie soki…
    nie ukrywam że też podaje jej sok z rurką, je także słodycze…nie dajmy się zwariować:) Ale z dumą powiem że szpinak i brokuły są u nas na topie :)

    • My też jemy słodycze, z głową :) To znaczy Żabek je z głową, ja czasem tracę głowę… ;) I my również mrozimy owoce, głównie na koktajle z mlekiem – mniam! :)

    • Ja też tracę głowę dla słodyczy:) uwielbiam Twojego bloga. Dodam że Zuzia jest w wieku Żabka:) miłego dnia !

    • Dziękuję! <3 Ściskam mocno :)

  • ktory najlepiej zrobic samemu

  • To teraz proszę o info, jak producent soków wyobraża sobie te pięć porcji u dziecka z neofobią, alergią pokarmową i zaburzeniami sensorycznymi. A ja poczytam i pochichoczę złośliwie :P

    • O jeeeej. Ale lipa. Myślę, że nie tylko producent soków sobie tego nie wyobraża, ja również nie wiedziałabym co z tym zrobić :/

    • Sześć lat zabawy. Ale! Banana pokrojonego zje widelcem! Ubaw po pachy ;) Dlatego ratują mnie soki przecierowe bez cukru, bo co innego zrobię. Albo takie z sokowyżymaczki ;)

    • PS Dla równowagi moje drugie dziecko jest warzywno-mięsne i kolację je z dużego talerza, bo kanapka kanapką, ale tona warzyw musi być.

    • W przyrodzie jak widać równowaga musi być zachowana :D

  • lola

    obawiam się, że soki z kartonu nie są najzdrowsze z tego względu, że produkuje sie je z koncentratu i pasteryzuje. nie twierdzę żeby ich unikac w ogole, ale nie jest prawdą slogan reklamowy „szklanka soku dziennie to jedna z pieciu zalecanych porcji owowców i warzyw”.
    lepiej wybrać niepasteryzowane soki „jednodniowe” albo kupić wyciskarkę.

    • Slogan jest prawdziwy, bo nie sugeruje jakiego soku szklanka ma być :) Może to być szklanka soku własnoręcznie wyciśniętego, jeśli mamy taką możliwość i to z pewnością jest najlepsze rozwiązanie. Natomiast nie zawsze taką możliwość mamy i wtedy można skorzystać z opcji soku z kartonu – ważne jest, aby wtedy pamiętać, żeby wybrać sok 100%, a nie pierwszy lepszy, który nam wpadnie w łapkę z toną cukru. A na temat pasteryzacji warto trochę poczytać:
      „Pasteryzacja produktów dostępnych w sklepach różni się od tej domowej tym, że pozwala stosując ten sam zabieg znacznie obniżyć temperaturę podgrzewania, a to daje możliwość zachowania większej ilości witamin w soku. Stąd wniosek, że nowoczesna pasteryzacja jest niezwykle korzystna dla zdrowia człowieka. Pozwala zachować cenne składniki produktów, dając nam możliwość konsumpcji przez cały rok! – komentuje dietetyk Agata Ziemnicka-Łaska.
      Z badań przeprowadzonych na zlecenie producenta marek Tymbark i Kubuś wynika, że aż 41% z nas błędnie sądzi, że pasteryzacja powoduje obniżenie wartości odżywczych produktu. Tymczasem, pasteryzacja zachowuje większość najważniejszych witamin i minerałów z owoców i warzyw, nie tracąc przy tym walorów smakowych. Nowoczesne technologie stosowane w produkcji soków pozwalają na wydobywanie z owoców i warzyw wszystkiego, co w nich najlepsze i najbardziej wartościowe. Pierwszy etap produkcji soku to dokładne mycie warzyw i owoców. Następnie są one przebierane, a potem rozdrabniane, tłoczone lub wyciskane. Kolejnym etapem produkcji jest pasteryzacja. Jest to naturalny sposób utrwalania soków, poprzez ich podgrzanie. Dzięki zastosowaniu pasteryzacji, soki, nektary i napoje zachowują naturalne wartości, bez stosowania substancji konserwujących.”

  • Jak sok to tylko sobie robiony :) zrobiony dzis i wypity dzis :) mniaaaaam!

  • Starszak napewno zaspokaja piec porcji owocow duzo je uwielbia owoce w lazdym sezonie ma dwoje ulubione. Mlodszy zjada mniej

  • Moj mały pije dużo owoców w tubkach, mają dobre składy. Ja z kolei wolę owoce w normalnej formie :)

  • Każdy sok to sama fruktoza, czyli bomba z opoznionym zapłonem dla naszego organizmu.

    • Nikt nie twierdzi, że opijanie się sokami jest zdrowe. Są dawki fruktozy bezpieczne dla organizmu, jak na przykład szklanka soku: „Bezpieczną dzienną dawką jest 150 ml soków owocowych”.